Task og Problemløsning

Mellemtrin

erklär das Bild

Færdigheder: Lytte og tale

Kategori: Problemløsningstask, informationskløft

Sted: Inde i klassen eller udenfor

Materialer: Kopiark af arkene

Varighed: 15 min.

Brug disse billeder, laminer dem gerne. Nøjes evt. med kun at bruge drengekortene, pigekortene eller lave et mix.

Drengebilleder

Pigebilleder

Eleverne skal sidde to og to sammen med ca. 20 hver. De skal have de samme billeder, men billederne skal blandes godt. Eleverne skiftes til at forklare, hvad der er på deres billede. Derefter beslutter de sig for, om det er et match eller ikke. Hvis det er et match, så viser eleverne hinanden billederne. Stikkene lægges væk. Er der ikke et match, ryger kortene bagerst i bunken.


  • Variation: Man kan gøre dette på klassen på tid, hvem får først alle stikkene. Man kan føre score. Man får et point, hvis der er match og -5, hvis man tror, der er match og der så ikke er.


  • Variation: Eleverne er to og to sammen. En beskriver et af billederne og den anden tegner det. De sammenligner og bytter roller.


  • Variation: Eleverne er to og to sammen. Den ene laver en skriftlig beskrivelse af billedet, som kun den ene elev ser. Den anden tegner efter beskrivelsen. De sammenligner og bytter roller. En god ide er, at begge starter med at lave f.eks. 5 beskrivelser hver.


  • Variation: Brug disse kort (mixed) Der er i kortene en lille forskel på de ellers ens billeder. Når der er match, skal man finde den lille forskel på hver sit billede. Det giver 1 point ekstra at finde forskellen.


  • Variation: Eleverne får et kort hver. De skal fortælle personens historie. De er sammen to og to og kan bygge videre på hinandens historier. Evt. have hver sit kort og få flettet de to personers historie sammen.

Drenge ark.pdf
Pige ark.pdf
Mixed.pdf