Task og Problemløsning

Mellemtrin

Knie an knie

Færdigheder: Lytte, tale og læse

Kategori: Informationskløft/task

Sted: Inde i klassen

Materialer: Tavlen

Varighed: 30 - 60 min.


Man sidder to og to, knæ mod knæ. Den ene elev, A, kan se tavlen, den anden, B, har ryggen til. Den, som kan se tavlen, skal forklare et ord fra teksten, som læreren har skrevet deroppe, den anden skal gætte det. Har man fagligt svage elever, så skriv evt, hvad ordene betyder på modersmålet.

Når de fleste B’ere har gættet de 10-12 ord, man har skrevet, gennemgår læreren udtalen fælles på klassen, og nu skal B’erne sige små sætninger med de nye ord el.lign. Det kan være tematisk ordforråd eller ordforråd fra en tekst eller film.

Kan de ikke sige så meget på tysk, kan de blot code-switche til et andet sprog.

Variation: Se film uden lyd knæ mod knæ.

Man kan variere denne sprogleg i en uendelighed. Den kan også bruges til at genfortælle filmklip uden lyd. Her skal B-makkeren genfortælle det, som han/hun forstod af det, A-makkeren lige har fortalt. Derefter ser man filmklippet fælles på klassen. Aktiviteten er velegnet som en indledende øvelse til kortfilm eller i forbindelse med anslaget til en spillefilm, hvis der er meget handling.