To elever går uden for døren. Imens aftales med de øvrige elever, hvem der skal være et match/et stik i memoryspillet. Hvert par/match får et ord – den ene den tyske glose og den anden den danske glose. Det kan være en god ide at give eleverne små flashcards med deres ord, så de ikke glemmer det.
De to elever hentes ind og skal nu ved at pege på deres klassekammerater forsøge at danne stik. Eleverne sidder på bordet/gulvet. Når der peges på en person, rejser denne sig og siger sin glose (dansk eller tysk). Hvis to personer matcher, har man et stik.
Personerne, som bliver matchet, må sætte sig på plads, så det bliver synligt, hvem der er ude af legen, eller de kan komme op og være hjælpere.
De to personer kan arbejde sammen mod klassen, eller kan konkurrere om at få flest stik.
Legen er god i forbindelse med tema om dyr. Her kan parrene blive bedt om, at den ene skal vise dyrets bevægelser, og den anden skal sige f.eks. ”Ich bin ein Bär” (eller dyrets lyd). Matchet findes ved at koble den rigtige bevægelse til den rigtige sætning eller lyd.